Det korte svar: en hel del, i hvert fald, hvis man gør, som vi gjorde.
Jeg har altid syntes at fester, der varer 6-7 timer, uanset om det er konfirmation, bryllup eller hvad det nu måtte være, føles som at de er ovre, nærmest før, de er startet. Det efterlader mig altid med en lidt tom fornemmelse af, at var ”det bare det”, uanset hvor stort og flot arrangementet nu måtte være. Typisk skal folk også køre hjem, så der er altid nogen, der sidder og spytter i glassene, og alligevel sidder man med en temmelig stor regning bagefter.
Men, hvad kunne alternativet så være?
Vi undersøgte i forbindelse med min datters nonfirmation mulighederne for at leje en lokation med overnatning, så vi kunne holde festen over flere dage, og få flere oplevelser med vores gæster. Det viste sig faktisk at der var mange muligheder for at leje nogle meget fine lokationer være sig herregårde, klostre m.v. Der er mange muligheder i alle prislag, se f.eks. her Slotsferie Danmark eller her Fest på danske slotte og herregårde (slotte-herregaarde.dk).
Fordelen ved at leje hele lokationen er først og fremmest, at du kan holde lige præcis den fest, som du har lyst til, herunder i forhold til hvilken kok du ønsker, ligesom du selv kan medbringe præcis den vin du ønsker, og pynte lokalerne som du lyster. Derudover er det muligt at leje lokationen hen over en weekend, eller helligdage, så man f.eks. kan byde velkommen fredag eftermiddag, have en uformel middag fredag aften, aktiviteter lørdag formiddag, holde den officielle fest lørdag og sige farvel søndag formiddag.
Er det en stor mundfuld at planlægge sådan et arrangement? For mit eget vedkommende må jeg sige, at ja det er det absolut, men bestemt også udfordringen værd. Og, det er bestemt heller ikke billigt, men i forhold til, hvad man får for pengene synes jeg bestemt, at det er pengene værd.
Derudover har det faktisk været meget hyggeligt at gå og planlægge festen, herunder indkøbe vinene og andre drikkevarer til festen, selvom der går meget tid med det. Vi begyndte et års tid inden selve festen.
Det vigtigste er selvfølgelig at finde datoerne og få lukket en aftale med den lokation, du har valgt. Vi valgte Sebber kloster (Sebber Kloster – bryllupper, fester og firmaarrangementer) der ligger tæt på, hvor vi bor og torsdag den 9. maj, der var helligdag, dog således at vi havde lokalerne fra onsdag – fredag, og dermed kunne invitere gæsterne til at komme onsdag til fredag. Det er ikke nogen hemmelighed, hvad det koster, da det fremgår af deres hjemmeside.
Jeg synes, at priserne er meget fair for det man får for pengene: 2 overnatninger og 15 værelser, samt alle faciliteterne på ejendommen.
Derefter er udfordringen at finde de kokke, du ønsker at bruge. Man kan selvfølgelig bruge de samarbejdspartnere som lokationen anvender, men vi valgte selv at finde vores kok. Vi endte med Martin Hylleborg fra MH Dining – MH Dining, som vi var meget tilfredse med. Regn med ca. 1.000 kr. pr. kuvert.
Det er noget af en opgave at finde den rigtige kok, det er virkelig en tillidssag og noget angstprovokerende om, de nu husker at komme og i øvrigt ikke melder afbud. Her har jeg virkelig hørt nogle grumme historier. Det skal dog siges, at der ingen slinger i valsen var med Martin overhovedet, alt var præcist som aftalt, og kvaliteten var virkeligt fin.
Der er flere portaler, hvor du kan søge efter kokke f.eks. https://chefmade.dk/ eller Madoplevelser i egne omgivelser | Lej en kok med ChefMe, ligesom nogle restauranter tilbyder at kokkerere ”on location”. Uanset, hvad så husk aldrig at betale forud for hele arrangementet. Det er selvfølgelig helt fair, at der opkræves et depositum.
Det bedste ved dette er, at de fleste tilbyder at du kan få lige præcis den menu + natmad, du vil have – eller menuer. Vi valgte to menuer en unge og en voksenmenu + natmad, så vi var sikre på, at der var noget alle kunne lide, ligesom vi bad vores gæster vælge på forhånd, hvilken menu de ønskede. Det fungerede superfint.
I forbindelse med valg af kok, skal du også være opmærksom på serveringspersonalet. Vi valgte selv at finde tjenere, men de fleste tilbyder også denne service.
Og, så er der vinene. Det var for mig virkelig en hyggelig opgave at finde lige præcis de rigtige vine, hvilket tog det meste af 1 år, men absolut var det hele værd. Her kan man virkelig hente nogle af omkostningerne hjem, særligt hvis du ønsker et arrangement med lidt dyrere vine, eftersom du ikke betaler restaurantpriser for de vine, du serverer. Det samme gør sig gældende med cognac, øl, sodavand, juice osv.
Men, men, men – der er rigtig mange opgaver, når man vælger at arrangere det hele selv, herunder pyntning af festlokalet, uformel aftensmad onsdag aften, morgenmad torsdag, aktiviteter torsdag formiddag, vi spillede golf, frokost torsdag, kage, chokolade m.v. til eftermiddagskaffen torsdag, serveringspersonale til eftermiddagskaffen, morgenmad og oprydning fredag. Det hele løber op, og alle de små detaljer ender med at koste mange penge i den sidste ende.
Det var hårdt, og også noget hårdere end jeg havde regnet med. Og det kostede en skilling, primært fordi vi valgte ikke at spare på festmenuen torsdag aften, og selvfølgelig fordi, jeg kom til at gå lidt over budget (jeg havde ikke noget) på vinene. Alt i alt endte det hele i omegnen af 100.000 kr., mange penge ja, men absolut det hele værd, når man tager i betragtning, hvad vi fik for pengene.