Afspejler luksusbrands prisudviklingen for prestigevin?

De seneste regnskaber for en række luksusbrands hen over sommeren 2024 er grum læsning. LVMH, der er verdens førende luksusselskab, og som står bag brands som Louis Vuitton, Bulgari, Fendi, Givenchy, Tag Heuer, Hennessy, Moet & Chandon, Glenmorangie, Sephora m.fl. leverede et skuffende regnskab med faldende salg i Asien, herunder det meget vigtige kinesiske marked. Faktisk var der et fald i spiritus og cognac-forretningen på 10 pct.

LVMH er ikke de eneste, der er ramt af svigtende salg i de asiatiske markeder, det samme gælder for verdens andenstørste luksuskonglomerat Kering, der står bag mærker som Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Alexander McQueen, Balenciaga, Boucheron m.fl. Tilsvarende gør sig gældende for Burberry og en række andre, hvorimod Hermes har klaret sig ganske flot.

Spørgsmålet er, hvordan de faldende salg af europæiske luksusprodukter smitter af på salget af prestigevinene. Ser vi udviklingen af f.eks. Dom Perignon er billedet klart: de er faldet ret markant hen over det seneste år. Det samme er en række af de øvrige prestigevine, og spørgsmålet er om denne tendens fortsætter eller om markedet retter sig.

Ser vi på Liv-ex forskellige indeks, tegner sig det samme billede med glidende fald hen over en længere periode for de fleste indeks, selvom der selvfølgelig er enkelte undtagelser, ligesom enkelte vine, som enkelte aktier, performer stærkt. MoM i grafen fra Liv’ex nedenfor er for maj-juni 2024, og som det fremgår er der stort set fald over hele linjen.

Vi så senest i forbindelse med Bordeaux “2023 en-primeur kampagne”, at priserne faldt betydeligt sammenlignet med sidste år, og alligevel gik salget ikke godt. Det skal dog sammenholdes med, at faldet skete fra et meget højt niveau, således at ældre årgange stadig er mere attraktive, hvilket ikke ligesom gør 2023’erne interessante for et investeringsperspektiv. Priserne har simpelthen været skruet for højt op over flere år, og nu siger markedet fra.

Der tegner sig altså et billede af, at markedet for luksusvine generelt set ikke er stigende jf. tallene fra Liv-ex, og fortsætter tendensen med faldende salg i segmentet for luksusvarer kunne det godt tyde på, at det fortsat vil presse priserne for prestigevinene.

Som med alt andet investering er spørgsmålet blot, hvor er bunden, og hvornår skal man begynde at købe op? Personligt vil jeg være meget forsigtig med at investere lige nu, med de regnskaber og den vigende efterspørgsel, der generelt set tegner sig for europæiske luksusvarer, men det er selvfølgelig en smagssag.

Dette website anvender cookies fra Google til at levere sine tjenester og analysere trafik. Din IP-adresse og brugeragent deles med Google sammen med effektivitets- og sikkerhedsmetrics. Dette sker for at sikre tjenestekvaliteten, generere brugsstatistik samt registrere og håndtere misbrug. Læs mere her: https://policies.google.com/technologies/cookies