Det er ingen hemmelighed, at der blev solgt væsentlig færre flasker champagne i 2023 end året før, jf. rapporterne fra Comité Champagne. Med til historien hører dog, at faldet i 2023 kommer efter et rekordhøjt antal solgte flasker i 2022.
Ser vi på antal solgte flasker siden 1999, er 299 millioner solgte flasker ikke katastrofalt:
2023: 299m
2022: 326m
2021: 320m
2020: 245m
2019: 297.5m
2018: 301.9m
2017: 307.3m
2016: 306.1m
2015: 313m
2014: 307m
2013: 305m
2012: 309m
2011: 323m
2010: 319m
2009: 293m
2008: 322.5m
2007: 338.7m
2006: 321.8m
2005: 307.7m
2004: 301.4m
2003: 293.5m
2002: 287.7m
2001: 262.7m
2000: 253.2m
1999: 327m
Med til historien hører også, at omsætningen ikke faldt betydeligt, selvom antallet af solgte flasker faldt med 8.2 pct. Omsætningen endte således i underkanten af 6 milliarder euro. Det forhold, at omsætningen ikke faldt betydeligt skyldes ifølge pressemeddelelsen fra Comité Champagne, for det første prisstigninger, men også at der blev solgt en større mængde dyrere champagne. Det betyder dog ikke, at producenterne ikke er blevet presset, da omkostningerne grundet inflationen i perioden også er steget betydeligt.
The drink business skriver i en artikel fra 16. januar 2024, at gennemsnitsprisen for champagne i perioden fra 2019 til 2023 steg med 23 pct. Henset til det generelt faldende salg af vin i igennem en længere periode på mange markeder, se mere om det her, er spørgsmålet hvordan tendensen ser ud i 2024.
Wine-searcher har 17. maj 2024 i en artikel set på tallene for første kvartal 2024, og de underminerer fuldstændig den optimisme, champagneproducenterne ellers lagde for dagen efter offentliggørelse af 2023 rapporten. Faktisk er faldet fortsat og ved udgangen af april er salget faldet yderligere til 285.1 mio. flasker baseret på MAT (rullende 12 måneder), og er dermed det laveste salg siden 2001. Det er ifølge artiklen særligt non-vintage, der er hårdt ramt.
Det er måske ikke så overraskende, at det er non-vintagechampagnerne i den lave ende af spektret, der bliver hårdest ramt, da de er relativt let substituerbare med billigere mousserende vine, hvorimod specialcuvéerne, og prestigechampagnerne ikke blot kan erstattes med anden mousserende vin.
Det bliver meget interessant at se om markedet retter sig, eller om bunden af markedet bliver ramt på samme måde som i Bordeaux, hvor man er nødsaget til at nedlægge op til 9.500 hektar vinmarker på grund af overproduktion og manglende salg. Læs mere om der her. Champagne har ikke den ”magiske” klang længere, når det kan købes til 149 kr. i det lokale supermarked, hvor det står side om side med Cava, prosecco, cremant de Bourgogne og et hav af oversøiske mousserende vine til priser fra 49 kr. Det påvirker selvfølgelig ikke den øvre ende af markedet, men det redder ikke hele underskoven af producenter.