Pointen er, at store dele af den danske vinbranche lider af den samme syge: tilbud, tilbud og atter tilbud med totalt urealistiske besparelser.
Det er næsten lige før, at vinbranchen er lige så useriøs som møbelhandlere med deres konstante latterlige tilbud på senge i alle afskygninger, for ikke at tale om dyner og hovedpuder.
Det får aldrig ende og faktisk lader det til at blive værre og værre. Jeg kan ikke gå på nettet uden at blive bombarderet med utallige annoncer for utrolige besparelser på vin.
Tit og ofte er tilbuddene bundet op på køb af 6/12 stk., hvor ”besparelsen” beregnes på baggrund af en total latterlig 1 stk. pris. Det er selvfølgelig smart i forhold til markedsføringsloven, da vinhandleren formelt set har vinen på hylderne til en grotesk 1 stk. pris, således at besparelsen ved at købe 6/12 stk. umiddelbart fremstår reel nok.
Det er bare ikke realiteten, idet der ingen købere er til vinenes ”normale” 1 stk. pris, der i øvrigt ofte er fuldstændig urealistisk og uden nogen kontakt med den virkelige verden. Vinhandlerne bruger dette trick til at beregne en besparelse ved køb af 6/12 flasker, da enhedsprisen ved køb af 6/12 flasker, meget elegant holdes op imod prisen ved køb af 1 flaske.
Jeg har senest set en stor dansk vinhandler påstå, at normalprisen for en mousserende vin, hvilken er ligegyldig for problemet er det samme for dem alle, ved køb af 1 stk. skulle være 219,95 kr. ”tilbudsprisen” ved 6 stk. er 129 kr. og dermed skulle besparelsen altså være 90,95 kr. pr. flaske.
Det er selvfølgelig noget pjat, og jeg kan se, at den mange steder i Frankrig kan købes til 14,95 euro, det er ca. 112 kr. – og det er ved køb af 1 flaske, og er ikke tilbudspriser, men helt normale priser online.
Nu kan man selvfølgelig sige, at Frankrig ikke er Danmark, og at vinene naturligt vil være billigere i oprindelseslandet end i Danmark, momsen er lavere, avancerne er lavere osv. osv.
Det er selvfølgelig rigtig nok, men skulle en af Danmarks største vinhandlere, der slår sig op på knivskarpe priser, så have en normalpris ved salg af 1 flaske, der er næsten dobbelt så høj, som en tilfældig online fransk vinhandler?
Næppe, så godt er det trods alt ikke at være vinhandler i Danmark, og en hurtig gennemgang af de store vinhandlers regnskaber på cvr.dk viser da også, at bruttofortjenesten for stort set alle vinhandlere i Danmark ligger langt, langt, langt lavere. Der er ingen, der er i nærheden af så høje avancer.
Realiteten er da også, at tilbudsprisen ved køb af 6 flasker ligger meget tæt på, hvad vinen ville koste med en sædvanlig avance, og dermed sparer du ikke så meget som én eneste krone ved tilbudsprisen – du betaler det, vinen skal koste, uanset hvor meget vinhandleren så bilder dig ind, at du sparer.
Du kan spørge dig selv: vil du give 219,95 kr. for en flaske mousserende vin, velvidende at den normale pris for vinen ligger omkring 112 kr. i Frankrig og rundt om i EU? Formentlig ikke, jeg ville personligt finde en anden vinhandler at handle i, hvor prisen for én enkelt flaske ligger på niveau med priserne rundt om i EU / den reelle markedspris – så svære er de trods alt ikke at finde. Jeg betaler i hvert fald ikke dobbeltpris, og jeg vil heller ikke købe 6 flasker for at få vinen til ”normalprisen”.
Det er omvendt klart, at køber du 6/12 flasker i stedet for én, er det hensigtsmæssigt for vinhandleren, da vinene typisk leveres pakket i 6 stk. eller 12 stk., og at der dermed bliver væsentlig færre ekspeditioner og mindre risiko for rester. Alt dette vil naturligt medføre, at der kan opnås bedre priser ved køb af 6 stk. eller 12 stk., men det ændrer ikke på at dette trods alt skal sættes i forhold til den reelle markedspris, og ikke en kunstigt opskruet pris – og dermed skulle prisen i mit eksempel med den danske vinhandler faktisk være lavere endnu.
Uanset, hvor usympatisk denne måde at drive forretning på er, er det smart tænkt. De fleste ser rabatten i forhold til 1 stk.’s prisen og tænker, at de gør en god handel – hvilket de ikke gør.
Du kan spørge dig selv, hvornår har du sidst set en besparelse ved køb af 6 flasker udregnet på baggrund af den normale 6 stk.’s pris, som meget ofte vil være tæt på den reelle markedspris? Mit bud er, at det er sjældent, hvis nogensinde (med mindre vi taler salg af restpartier osv.), men det er jo der det reelle tilbud meget ofte vil være.
Personligt holder jeg altid en evt. tilbudspris op imod, hvad jeg kan finde vinen til på f.eks. Wine-Searcher, Rarewine, Liv-ex, auktionssider, Vivino, vinhandlere jeg kender, eller ved en banal Googlesøgning, ligesom jeg holder prisen op imod, hvad seriøse vinkritikere har givet vinen i forhold til at vurdere om vinen er ”value for money” – hvis altså det er en vin, jeg ikke kender.
Der er ikke noget sjovt ved at købe en vin til en god pris i forhold til markedsprisen, hvis der kan fås bedre kvalitet til samme pris – det er set mange gange, at en vin er prissat forkert i markedet i forhold til kvaliteten f.eks. grundet manglende vilje til at tilpasse priserne til faldende priser på markedet, producenten har overvurderet sit brand, en årgangs kvaliteter, konkurrenternes priser m.v.