LVMH: Q3 skuffende resultater

LVMH har i dag offentliggjort skuffende tal fra tredje kvartal for gruppen som helhed, hvilket aktiemarkedet i skrivende stund har straffet med et fald på omkring 5 pct.

LVMH står bag luksusmærker som Louis Vuitton, Fendi og Givenchy og en lang række andre mærker, inddelt i en række grupper, hvoraf vin og spiritus er den mindste.

Blandt de mest kendte brands i vin- og spiritusgruppen er Krüg, Dom Perignon, Chateau Cheval Blanc, Chateau d’Yquem, Hennessy og mange andre.

Henset til, at vin- og spiritusgruppen indeholder en række af de mest efterspurgte brands i verden er LVMH’s kvartalsrapporter værd at holde skarpt øje med, da de giver et udmærket indblik i markedssituationen og særligt efterspørgslen i det meget vigtige kinesiske marked i forhold til investeringsvine.

Vin og spiritusgruppen oplevede også fald i Q3, hvor vin og champagne realiserede et organisk fald på 6 pct. og spiritus og cognac realiserede et fald på 11 pct. Den samlede omsætning for Q1-Q3 endte på 4,193 mia. euro mod 4,689 mia. euro i de første 9 måneder af 2023.

Omsætningen fordeler sig med 1,417 mia. euro i først kvartal 2024, 1,391 mia. euro i andet kvartal og 1,386 mia. euro i tredje kvartal, således at omsætningen kvartal for kvartal i 2024 har været faldende også.

Her er det især cognac og spiritus, der er synderen, da omsætningen for vin og champagne faktisk har været stigende fra første – tredje kvartal (hhv. 680, 715 og 748 mio. euro).

Det fremgår af LVMH’s rapport, at faldet i cognac og spiritusgruppen relaterer sig til faldende efterspørgsel i Kina, og omvendt også at der har været et succesfuldt partnerskab med Beyonce om lanceringen af den amerikanske whisky SirDavis.

Det virker som et meget godt træk i forhold til det amerikanske marked, der er blandt de største i verden for whisky (men faktisk også for cognac) at satse på en amerikansk whisky i samarbejde med et amerikansk musikikon. Det er jo set før i forhold til Dom Perignon, hvor LVMH har samarbejdet med Lenny Kravitz, Lady Gaga m.fl. om speciel editions.

LVMH har også i kvartalet offentliggjort et strategisk samarbejde med French Bloom, der er en af de ledende producenter af alkoholfri mousserende vin, hvilket er meget interessant og særdeles spændende, set i lyset af, at der er globale tendenser på et faldende salg af vin, specielt rødvin dog. Det er virkelig flot af French Bloom, taget i betragtning af, at det er stiftet i 2019.

Læs mere om samarbejdet mellem LVMH og French Bloom, HER

Læs mere om LVMH Q3 rapport HER og HER

Dette website anvender cookies fra Google til at levere sine tjenester og analysere trafik. Din IP-adresse og brugeragent deles med Google sammen med effektivitets- og sikkerhedsmetrics. Dette sker for at sikre tjenestekvaliteten, generere brugsstatistik samt registrere og håndtere misbrug. Læs mere her: https://policies.google.com/technologies/cookies