LVMH har i dag offentliggjort skuffende tal fra tredje kvartal for gruppen som helhed, hvilket aktiemarkedet i skrivende stund har straffet med et fald på omkring 5 pct.
LVMH står bag luksusmærker som Louis Vuitton, Fendi og Givenchy og en lang række andre mærker, inddelt i en række grupper, hvoraf vin og spiritus er den mindste.
Blandt de mest kendte brands i vin- og spiritusgruppen er Krüg, Dom Perignon, Chateau Cheval Blanc, Chateau d’Yquem, Hennessy og mange andre.
Henset til, at vin- og spiritusgruppen indeholder en række af de mest efterspurgte brands i verden er LVMH’s kvartalsrapporter værd at holde skarpt øje med, da de giver et udmærket indblik i markedssituationen og særligt efterspørgslen i det meget vigtige kinesiske marked i forhold til investeringsvine.
Vin og spiritusgruppen oplevede også fald i Q3, hvor vin og champagne realiserede et organisk fald på 6 pct. og spiritus og cognac realiserede et fald på 11 pct. Den samlede omsætning for Q1-Q3 endte på 4,193 mia. euro mod 4,689 mia. euro i de første 9 måneder af 2023.
Omsætningen fordeler sig med 1,417 mia. euro i først kvartal 2024, 1,391 mia. euro i andet kvartal og 1,386 mia. euro i tredje kvartal, således at omsætningen kvartal for kvartal i 2024 har været faldende også.
Her er det især cognac og spiritus, der er synderen, da omsætningen for vin og champagne faktisk har været stigende fra første – tredje kvartal (hhv. 680, 715 og 748 mio. euro).
Det fremgår af LVMH’s rapport, at faldet i cognac og spiritusgruppen relaterer sig til faldende efterspørgsel i Kina, og omvendt også at der har været et succesfuldt partnerskab med Beyonce om lanceringen af den amerikanske whisky SirDavis.
Det virker som et meget godt træk i forhold til det amerikanske marked, der er blandt de største i verden for whisky (men faktisk også for cognac) at satse på en amerikansk whisky i samarbejde med et amerikansk musikikon. Det er jo set før i forhold til Dom Perignon, hvor LVMH har samarbejdet med Lenny Kravitz, Lady Gaga m.fl. om speciel editions.
LVMH har også i kvartalet offentliggjort et strategisk samarbejde med French Bloom, der er en af de ledende producenter af alkoholfri mousserende vin, hvilket er meget interessant og særdeles spændende, set i lyset af, at der er globale tendenser på et faldende salg af vin, specielt rødvin dog. Det er virkelig flot af French Bloom, taget i betragtning af, at det er stiftet i 2019.
Læs mere om samarbejdet mellem LVMH og French Bloom, HER