Det er vel den helt frie oversættelse af en artikel fra Jancis Robertson forleden, hvor hun gennemgår den udvikling, der har været i den seneste tid i forhold til, at franske vinproducenter i den højere ende opkøber amerikanske vingårde, læs den HER.
Det er der i følge artiklen flere årsager til, herunder den direkte adgang til det amerikanske marked, men også adgang til knowhow til den amerikanske måde at sælge vin på, som er langt mere direkte end salg gennem Le Place i Bordeaux.
Derudover er der en henvisning til en meget interessant blindsmagning mellem en række amerikanske topvine fra 2021 afholdt af Florence Cathiard fra Château Smith Haut Lafitte og Cathiard Vineyard i London.
Det er dog ikke alene i USA, at de franske topproducenter slår sig løs.
Chateau Cheval Blanc har f.eks. siden 1999 haft et samarbejde med Terrazzas de Los Andes i Argentina om produktionen af “Cheval des Andes”, hvilket er genialt, da Chateau Cheval Blanc tilfører vinen knowhow og deres brand-value, og dermed opnås både højere priser og bedre marketing.
Selve vinen er af tårnhøj kvalitet og scorer løbende 98 + points fra de anerkendte kritikere, og set i det lys er vinen “billig” med priser på omkring 750 kr., i hvert fald sammenlignet med en flaske Chateau Cheval Blanc, som den langt henad vejen kan sammenlignes med.
Et andet eksempel kunne være Almaviva fra Chile, der er blevet til i forbindelse med et samarbejde mellem Baron Philippe de Rothschild og Concha y Toro, der er en chilensk megaproducent.
Almaviva er lavet på et traditionelt Bordeaux-blend, Cabernet Sauvignon, Carmenére, Cabernet Franc og Petit Verdot, og ligger også med nogle meget høje scores. Priserne er til gengæld også pænt høje, og vinene koster snildt godt over 1.000 kr. flasken.
Potentialet for de franske topproducenter er enormt, da de har et brand og et prisniveau for deres egne vine, der gør, at det pludseligt virker billigt at give 1.000 kr. for en flaske vin, der kan henføres til f.eks. Cheval Cheval Blanc, hvor prisniveauet er et helt, helt andet.
Det kan være svært for den lokale producent i Chile eller Argentina at bryde igennem lydmuren og få den samme pris for sin vin, da han ganske simpelt ikke har navnet / brandet til det.
Her giver samarbejde / opkøb god mening for alle parter, med undtagelse af forbrugerne, og jeg er sikker på, at denne tendens fortsætter, ganske simpelt fordi, der produceres fantastisk vin både i Chile og Argentina, samtidig med, at potentialet for opkøb og samarbejde er enormt.
Det er i sagens natur meget vanskelligt, hvis ikke umuligt, for f.eks. Chateau Cheval Blanc at udnytte deres enormt stærke brand hjemme i Frankrig, da de ikke kan producere mere end, de gør i forvejen, og idet de ikke bare kan opkøbe flere marker.
Her er investering, særligt i Sydamerika oplagt, da kvaliteten er tårnhøj, og jorden trods alt har en helt, helt anden pris – samt at den i det hele taget er tilgængelig, og dermed kan brandet udnyttes til produktion af langt flere flasker, som stadig er af en fantastisk kvalitet.
Jeg tror, at der er et potentiale til at flere topproducenter fra primært Bordeaux, udnytter denne mulighed til at udvidde deres forretning, og pilen peger imod Chile og Argentina.
Det vurderer jeg, primært fordi det er billigere end investering i Napa i USA, og fordi der er en track record fra f.eks. Cheval des Andes, Almaviva og en række andre samarbejder, ud over de stærke lokale brands, som f.eks. Catena Capata, Vina Cobos m.v., og dermed er der et kæmpe potentiale for mere forretning, og yderligere indtjening ud over, hvad den lokale produktion i Frankrig kan bære.