Gen Z’s skiftende alkoholvaner gælder også i julen: Fokus på sundhed, kvalitet og social ansvarlighed

Generation Z redefinerer forholdet til alkohol, også i højtiden.

En undersøgelse fra Budweiser viser, at næsten halvdelen (48%) planlægger at undgå alkohol i julen. Dette sker dog ikke uden et vist socialt pres for at drikke, idet 34 % oplyser, at de føler et større pres på at drikke alkohol i højtiden end tidligere. Det flugter med danske undersøgelser, der viser, at der ofte er et socialt pres for at drikke alkohol, og faktisk også, at flere unge fravælger sociale arrangementer grundet socialt pres. Læs mere om det HER.

Det er ikke overraskende, at de unge drikker mindre i juletiden og omvendt heller ikke, at de føler et vist pres for at drikke alkohol i forbindelse med fejring af højtider, herunder særligt nytår fra de ældre generationer, der ifølge undersøgelse slet ikke på samme måde forventer ikke at drikke alkohol i julen.

Budweiser’s undersøgelse flugter med en generel tendens mod, at unge drikker mindre, og denne tendens drives ifølge en række undersøgelser af sundhedsbevidsthed og en voksende præference for lav- eller alkoholfri drikke​, læs mere om det HER.

Når Gen Z vælger alkohol, tyder meget på, at de fravælger rødvin. Produkter som tequila, hvidvin, champagne, pre-mix cocktails, hard seltzers og kombucha appellerer til gengæld til de unge, da de ofte har færre kalorier og mindre sukkerindhold​, læs mere om det HER.

Denne tendens er dårligt nyt for producenterne af rødvin og ganske særligt for et område som Bordeaux, hvor langt den største del af produktionen er rødvin. Financial Times har i en meget spændende artikel skrevet om netop Bordeaux’s udfordringer. Den kan du læse HER.