Champagnesalget endte på 271,4 millioner flasker i 2024

Årets salg er et fald på 9,2 pct. i forhold til 2023. I Frankrig faldt salget med 7,2 pct. og eksporten endte med et fald på 10,8 pct., jf. Comité Champagne.

Disse tal står i skærende kontrast til salget af Prosecco Doc der slog rekord i 2024, men det hænger muligvis sammen med, at Prosecco Doc  i gennemsnit er væsentlig billigere end champagne og formentlig også i væsentligt større omfang bruges til drinks. Se min artikel om Proseccosalget HER.

Maxime Toubart, præsident for Syndicat Général des Vignerons og co-præsident for Comité Champagne udtaler, at

“Champagne is a true barometer of consumer mood. And this is no time for celebration, with inflation, conflicts around the world, economic uncertainty and a political wait-and-see attitude in some of Champagne’s biggest markets, such as France and the United States of America”.

David Chatillon, co-præsident for Comité Champagne, udtaler at:

It’s in less favourable times that we need to prepare for the future, to maintain our trajectory in terms of sustainable development and in terms of conquest of new markets and new consumers. Champagne is a solid, sustainable organisational model that has proved its value, even in the face of adversity, which gives it confidence in the future’.

Det er ikke så overraskende, at salget er faldet, jf. min artikel HER, men spørgsmålet er, hvor i markedet det rammer. De tal, der er kommet ud, siger ikke noget om værdien af salget, som i tidligere rapporter, men mon ikke det kommer i en senere rapport, som vi så sidste år.

Ser vi på tallene fra Liv-ex50, er champagneindekset faldet med 27,9 pct. de sidste to år, og senest med 2,1 pct. i december (indekset er dog stadig oppe med 30,6 pct. over de seneste 5 år og er det indeks, der har performet bedst), hvilket indikerer at selv investeringschampagnerne er presset.

Det harmonerer med de prisfald, jeg har kunnet konstatere, og de priser der ses rundt omkring, herunder på de forskellige vinauktioner. Det har ikke været en god investering at købe champagne de sidste par år.

Henset til, at Prosecco Doc har haft et glimrende salg i 2024, ser det ud til, at presset også kommer fra bunden af markedet. Det harmonerer også med den konstante strøm af tilbud, der er på de billigere champagner.

The Guardian henviser i en artikel fra 19. januar til presset fra billigere alternativer, men faktisk også til, at de yngre generationer drikker mindre.

Problemet for champagne er, at markerne i champagne i gennemsnit hører til blandt de dyreste i Frankrig, og at der er betydelige produktionsomkostninger, som kan gøre det svært at konkurrere med de billigere alternativer, som f.eks. Prosecco Doc, cava eller cremant, udover de utallige oversøiske producenter.

Det skal blive meget interessant at se, hvordan producenterne kommer til at klare sig fremover. Jeg tror personligt på, at de producenter der producerer de billigere champagner bliver udsat for et voldsomt pres for at få deres varer solgt, og at priserne bliver presset helt i bund. Det sker faktisk allerede, men fortsætter faldet i salget ser det endnu sværere ud.

I toppen af markedet ser det lidt anderledes ud, da der ikke på samme måde er en vare at erstatte topchampagnerne med, men markedet ser dog stadig ud til at sætte sig ret betragteligt. Forskellen er blot, at den margin topproducenterne har er langt, langt større end de producenter, hvis champagner sælges til priser helt ned til 110-120 kr. eller mindre.